• contact@asociatia-avatar.ro
  • 0731 544 469

Politica de safeguarding a asociației AVATAR

Politica internă de safeguarding (garantare a siguranței) din cadrul Asociației AVATAR

1. Introducere

Asociația AVATAR, fondată în 2007, activează în domeniul educației non-formale, cu un accent deosebit pe sprijinirea copiilor și tinerilor din medii sociale, economice și culturale dezavantajate. Asociația lucrează în principal cu copii și tineri din mediul rural, comunități rome, școli speciale pentru copii cu deficiențe de auz și centre de plasament.

Viziune: Toți tinerii au șanse egale de a-și atinge potențialul.

Misiune: Sprijinim dezvoltarea tinerilor și implicarea lor în crearea unei societăți incluzive.

Valori: Implicare, Învățare, Incluziune, Responsabilitate, Împuternicire.

De-a lungul anilor, AVATAR a derulat numeroase proiecte de educație prin cultură, utilizând metode inovatoare precum teatrul forum, storytelling, Basket Beat, teatru senzorial labirint și campanii sociale, Photovoice, Flash Mob și Biblioteca Vie. Organizația își propune să contribuie la dezvoltarea abilităților de viață ale copiilor și tinerilor și să creeze oportunități de integrare cu succes în viața familială, socială și pe piața muncii.

De-a lungul anilor, AVATAR a implicat direct în proiecte peste 1000 de copii și tineri din comunități vulnerabile, utilizând metode non-formale pentru a stimula creativitatea, responsabilitatea și incluziunea socială.
Activitatea organizației s-a concentrat pe crearea unui mediu educațional incluziv și pe dezvoltarea abilităților de viață necesare tinerilor pentru a se integra cu succes în societate.

Asociația colaborează strâns cu școli, instituții de învățământ, organizații culturale și instituții sociale, atât la nivel local, cât și național. Aceste parteneriate permit implementarea de proiecte educaționale și culturale, consolidând capacitatea organizației de a susține dezvoltarea tinerilor din medii defavorizate și de a promova o societate incluzivă.

Prezenta politică de safeguarding este dezvoltată pentru a proteja toți copiii și adulții care interacționează cu angajații, voluntarii și colaboratorii/afiliații asociației AVATAR de orice formă de abuz și de orice prejudiciu de orice natură.

     1.1. Scopul politicii

Scopul acestei politici este de a stabili standarde și proceduri pentru protejarea tuturor copiilor și adulților care beneficiază de serviciile oferite de Asociația AVATAR, de orice prejudiciu care ar putea fi cauzat de intrarea lor în contact cu angajații si afiliații acestuia. Aceasta include daunele care decurg din:
• Comportamentul personalului sau al personalului asociat/ afiliat cu Asociația AVATAR
• Conceperea și punerea în aplicare a programelor și activităților Asociației AVATAR .
• Politica stabilește angajamentele asumate de Asociația AVATAR și informează personalul angajat și personalul asociat /afiliat cu privire la responsabilitățile lor în ceea ce privește garantarea siguranței. Această politică nu acoperă :
• Hărțuirea sexuală la locul de muncă – acest lucru este tratat în cadrul Politicii împotriva bullyingului și hărțuirii la locul de muncă din cadrul Asociației AVATAR.
• Actele de violența din comunitate care nu au fost comise de membrii Asociației AVATAR sau de personalul asociat / afiliat

     1.2. Legislația care stă la baza politicii interne de safeguarding (garantare a siguranței)

Prezenta politică de safeguarding (garantare a siguranței) din cadrul Asociației AVATAR se bazează pe legislația internațională si națională, actualizată și în vigoare, care reglementează activitatea organizației.
Principalul cadrul legal este Convenția Națiunilor Unite cu privire la Drepturile Copilului (1989), Legea 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului (cu actualizările in vigoare), Legislația si documentele de referință pentru aplicarea GDPR (Legea 190/2018), Codul Muncii.

     1.3. Safeguarding: definiție și aplicabilitate Definiție În cadrul Asociației AVATAR safeguarding înseamnă protejarea copiilor și a adulților de daunele care pot apărea în urma contactul cu personalul, activitățile sau programele noastre. Aceasta înseamnă să ne asigurăm că toți beneficiarii care locuiesc în zonele în care se desfășoară proiectele organizației, voluntarii și personalul sunt în siguranță și protejați de orice tip de abuz (fizic, emoțional, sexual, financiar). Safeguarding include prevenirea, raportarea și reacția la răul sau abuzul provocat de angajații și afiliații Asociației AVATAR asupra copiilor și adulților, inclusiv raportarea către autoritățile competente a oricărei suspiciuni pe care o are organizația cu privire la siguranța copiilor în comunitățile în care își desfășoară activitatea.


     Aplicabilitate
  Prezenta politică se aplică în cadrul Asociației AVATAR de către personalul angajat, precum si de personalul asociat/afiliat: voluntarii, stagiarii, internii, colaboratori, contractori, furnizori, consultanți, partenerii, vizitatorii proiectelor și programelor ONG ului( inclusiv jurnaliștilor, persoanelor publice, politicienilor), precum și oricărei persoane asociată cu Asociația AVATAR sau cu activitatea acesteia.

  Safeguarding-ul este responsabilitatea tuturor celor implicați în activitatea organizației noastre. De la angajați și voluntari, până la colaboratori și parteneri, fiecare persoană trebuie să contribuie la menținerea unui mediu sigur și protector pentru cei vulnerabili. Orice semn de abuz sau exploatare va fi tratat cu maximă seriozitate și raportat în conformitate cu procedurile stabilite.

  Această politică se concentrează pe protecția tuturor copiilor de oriunde împotriva prejudiciilor cauzate de angajații și afiliații Asociației AVATAR și pe protecția adulților care locuiesc în zonele de implementare a proiectelor, împotriva prejudiciilor cauzate de angajații sau afiliații Asociației AVATAR.

 Prezenta politică de safeguarding se aplică în egală măsură în cadrul fiecărui program/proiect dezvoltat de organizația noastră: program pentru dezvoltare, în cadrul activităților de sensibilizare și de strângere de fonduri, proiectelor de educatie, culturale, de dezvoltare locală.


2. Declarația de angajament privind safeguarding

❖ Asociația AVATAR consideră că toți cei cu care intrăm în contact, indiferent de vârstă, identitate de gen, dizabilitate, orientare sexuală sau origine etnică, au dreptul de a fi protejați de orice formă de vătămare, abuz, neglijare și exploatare.

❖ Asociația AVATAR nu va tolera abuzul și exploatarea de către personalul său sau personalul asociat/ afiliat.

❖ Asociația AVATAR își asumă responsabilitatea de a proteja copiii și adulții cu care interacționăm. Ne angajăm să asigurăm un mediu sigur, în care toți beneficiarii noștri sunt tratați cu respect și demnitate, iar riscurile de abuz, exploatare sau neglijență sunt minimizate.

❖ Politica de safeguarding stabilește măsurile clare pe care le vom adopta pentru a preveni orice formă de vătămare și pentru a interveni prompt în cazul unor incidente sau îngrijorări. Această politică este esențială pentru misiunea noastră de a oferi suport și ajutor celor care au nevoie.
❖ Ne așteptăm ca toți angajații, voluntarii și partenerii să cunoască și să respecte această politică în toate aspectele activităților lor. Împreună putem contribui la protejarea celor mai vulnerabili membri ai comunității noastre.
❖ Această politică va aborda următoarele domenii de protecție: protecția copiilor, protecția adulților și protecția împotriva exploatării și abuzului sexual. Aceste domenii cheie de protecție pot avea diferite politici și proceduri asociate cu ele.
Asociația AVATAR se angajează să întreprindă toate demersurile asigurării safeguarding / garantării siguranței beneficiarilor pe tot parcursul activității sale, prin intermediul celor patru piloni: conștientizare, prevenire, raportare și răspuns.

2.1 Conștientizarea
Asociația AVATAR se asigură că toți membrii personalului angajat sau afiliat sunt conștienți și informați cu privire la problematica privind abuzul, neglijarea, exploatarea și riscurile la care sunt expuși copii/ adulți vulnerabili și /sau la risc.
Asociația AVATAR se asigura că Politica de safeguarding/codul de conduită/ comportamentele acceptabile & neacceptabile – sunt mediatizate într-o manieră adecvată, promovate și distribuite pe scară largă, inclusiv copiilor și personalului din cadrul organizației (într-un limbaj adecvat si pe înțelesul fiecărei categorii).

2.2. Prevenirea
Responsabilitățile Asociației AVATAR
• Se va asigura că tot personalul are acces, este familiarizat și își cunoaște responsabilitățile în cadrul acestei politici;
• Va concepe și desfășura toate programele și activitățile sale într-un mod care să protejeze oamenii de orice risc de vătămare care ar putea apărea din contactul lor cu Asociația AVATAR
• Va implementa proceduri stricte privind recrutarea, orientarea și managementul resurselor umane ( atat personal angajat, cât și a personalului asociat)
• Se va asigura că personalul primește instruire privind safeguarding /garantarea siguranței la un nivel proporțional cu rolul lor în organizație
• Va urmări rapoartele privind problemele de safeguarding cu promptitudine și în conformitate cu procesul corespunzător
Responsabilitățile personalului din cadrul Asociației AVATAR
• Să nu se angajeze în activități sexuale cu orice persoană sub 18 ani
• Să nu abuzeze sexual sau să exploateze sexual copii & adulții
• Să nu supună un copil & adult la abuz fizic, emoțional sau psihologic sau neglijare
• Să nu se angajeze în activități de exploatare comercială a copiilor, inclusiv munca copiilor sau traficul de persoane
• Să nu schimbe bani, locuri de muncă, bunuri sau servicii pentru activități sexuale. Aceasta include orice schimb de asistență pe care organizația îl pune la dispoziția beneficiarilor
• Să nu se angajeze în relații sexuale cu beneficiarii de asistență, deoarece acestea se bazează pe o dinamică de putere inerent inegală
• Să contribuie la crearea și menținerea unui mediu care să prevină încălcările de protecție și să promoveze implementarea Politicii de Safeguarding
• Să raporteze orice îngrijorare sau suspiciune cu privire la încălcările privind asigurarea safeguarding de către un membru al personalului Asociației AVATAR sau personalul asociat, direct către persoana responsabilă de implementarea politicii / ofiterul de safeguarding de la nivelul organizației.

2.3. Raportarea
Asociația AVATAR se va asigura că mijloace sigure, adecvate și accesibile de raportare a preocupărilor legate de safeguarding sunt puse la dispoziția personalului și a comunităților cu care lucrează (mecanisme de raportare).
Asociația AVATAR se va asigura că membrii acesteia, precum și personalul afiliat știu ce măsuri trebuie luate în cazul în care apar situații de abuz, neglijare sau exploatare.

Asociația AVATAR se va asigura că toți angajații și afiliații au obligația de a raporta orice suspiciune de abuz, neglijare si vătămare asupra unui copil sau adult, conform prezentei politici, respectiv a mecanismului de raportare (la adresa de email: asociatiaavatar2020@gmail.com/ nr de telefon: 0731544469), dar mai ales conform legislatiei in vigoare, în maxim 24 de ore de la momentul aflării acestuia.1

Orice angajat care raportează o suspiciune, o preocupare legată de safeguarding sau va face o plângere (atat prin canale oficiale de avertizare, precum si prin mecanismul de raportare existent la nivel organizational), va fi protejat si nu vor exista represalii asupra acestuia. .

Asociația AVATAR va accepta, de asemenea, plângeri / sesizări/ reclamații din surse externe, cum ar fi membri ai comunităților, parteneri și organisme oficiale.

Cum să raportați o problemă de safeguarding?
Membrii personalului care au o plângere sau o preocupare legată de safeguarding ar trebui să o raporteze imediat persoanei responsabile de implementarea politicii. În cazul în care membrul personalului nu se simte confortabil să raporteze acestora (de exemplu, dacă consideră că raportul nu va fi luat în serios sau dacă persoana respectivă este implicată în problemă), acesta poate raporta oricărui alt membru al personalului de la nivelul conducerii organizatiei (de exemplu, Directorul asociației)

2.4. Răspuns
Asociația AVATAR va urmări rapoartele și preocupările privind safeguarding în conformitate cu politica și procedurile operaționale existente, precum și cu obligațiile legale și statutare

Asociația AVATAR va aplica măsuri disciplinare adecvate personalului care încalcă prezenta politică.

Asociația AVATAR va oferi sprijin supraviețuitorilor vătămărilor cauzate de personalul propriu sau de personalul asociat, indiferent dacă se efectuează sau nu un răspuns intern formal (cum ar fi o 1 Art 89, alin (3)/ legea 272/2004. (3) Angajaţii instituţiilor publice sau private care, prin natura profesiei, intră în contact cu copilul şi au suspiciuni
asupra unui posibil caz de abuz, neglijare sau rele tratamente au obligaţia de a sesiza de urgenţă direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului.

Art 96, alin (1) legea 272/2004. Orice persoană care, prin natura profesiei sau ocupaţiei sale, lucrează direct cu un copil şi are suspiciuni în legătură cu existenţa unei situaţii de abuz sau de neglijare a acestuia este obligată să sesizeze serviciul public de asistenţă socială sau direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în a cărei rază teritorială a fost identificat cazul respectiv.
anchetă internă). Deciziile privind modalitatea de acordarea a sprijinului vor respecta interesul superior al copilului, respectiv al supraviețuitorului.

Confidențialitatea: Este esențial ca principiul confidențialității să fie menținut în toate etapele procesului atunci când este investigat un incident de safeguarding. Informațiile referitoare la preocupare și gestionarea ulterioară a cazului ar trebui să fie partajate numai pe baza necesității de a cunoaște și ar trebui păstrate în siguranță în orice moment.

3. Principii generale de safeguarding (garantare a siguranței)

Asociația AVATAR se angajează să respecte standardele globale de safeguarding (garantare a siguranței) și să colaboreze cu alții pentru a-i menține pe copiii și adulții beneficiari, în siguranță.
✓ Asociația AVATAR înțelege că safeguarding-ul (garantarea siguranței) se referă la abordările etice și practice care promovează siguranța și bunăstarea tuturor celor implicați în acordarea și primirea de asistență.
✓ Asociația AVATAR ia act de faptul că acordarea de asistență este susținută de angajamentul de a respecta drepturile universale ale omului și de a apăra demnitatea umană. Fără a face acest lucru, activitatea este subminată.
✓ Asociația AVATAR recunoaște, prin urmare, că aceasta are o obligație de diligență nu numai față de cei care primesc asistență, dar și față de cei care lucrează cu și pentru organizație.
✓ Asociația AVATAR se angajează să ia toate măsurile rezonabile pentru a proteja împotriva oricărui prejudiciu orice persoană care intră în contact cu organizația, cu operațiunile sau cu programele acesteia, în special adulții vulnerabili și copiii.
✓ Asociația AVATAR se angajează să furnizeze suficiente resurse pentru aplicarea politicii.
✓ Asociația AVATAR înțelege că orice persoană cu vârsta sub 18 ani este considerată un copil. Ignoranța privind vârsta copilului nu va fi acceptată ca scuză pentru nicio activitate sexuală.
✓ Asociația AVATAR reafirmă că inacțiunea este inacceptabilă în ceea ce privește safeguarding-ul (garantarea siguranței).
✓ Asociația AVATAR se angajează să aibă o abordare centrată pe supraviețuitor în ceea ce privește safeguarding-ul (garantarea siguranței), ceea ce înseamnă că nevoile și dorințele victimei/ supraviețuitorului sunt respectate și au prioritate față de orice altceva.

Întrucât abordarea centrată pe supraviețuitor promovează propriile alegeri ale victimelor/ supraviețuitorilor și controlul acestora asupra situației, acest lucru înseamnă că se va solicita consimțământul în cunoștință de cauză înainte de a se întreprinde orice acțiune care are legătură cu victima/ supraviețuitorul sau cu experiența acesteia/ acestuia. Ceea ce înseamnă că Asociația AVATAR va oferi informații detaliate, complete și cuprinzătoare victimelor/ supraviețuitorilor, astfel încât acestea/ aceștia să poată lua o decizie în cunoștință de cauză.

Consimțământul va fi anulat numai în cazul în care: victima/ supraviețuitorul nu are capacitatea de a lua decizii bune pentru sine însăși/ însuși (sau pentru orice copil aflat în grija sa) din cauza unor probleme cognitive, intelectuale sau traumatice; are mai puțin de 18 ani și, prin urmare, este un copil; sau în cazul în care victima/ supraviețuitorul sau alte persoane ar fi puse în pericol imediat și/ sau în pericol de moarte dacă nu sunt sesizate autoritățile.
✓ În toate cazurile, inclusiv unde sunt implicați copii, victimele/ supraviețuitorii vor fi consultate/ consultați și informate/ informați periodic pe durata raportării și răspunsului.
✓ Pentru a sprijini participarea copiilor, se va folosi un limbaj adecvat pentru copii, iar informațiile vor fi furnizate într-un mod care să se potrivească maturității lor de dezvoltare.
✓ Se vor lua măsuri pentru a se asigura că victimele/ supraviețuitorii nu sunt traumatizate/ traumatizați din nou în urma interacțiunii lor cu Asociația AVATAR.
✓ Asociația AVATAR se va asigura că prin toate domeniile de activitate ale programelor / proiectelor sale va fi respectat principiul DO NO HARM ( a nu vătăma).

4. Standarde de Safeguarding
4.1. Evaluarea riscurilor în cadrul politicii de safeguarding
Evaluarea și mitigarea riscurilor în cadrul unei politici de safeguarding sunt esențiale pentru a proteja copiii și adulții de abuzuri, neglijență și exploatare. Evaluarea riscurilor ajută organizația să identifice posibilele pericole legate de interacțiunile și activitățile care implică beneficiarii, iar mitigarea riscurilor implică dezvoltarea și implementarea unor măsuri pentru a reduce aceste riscuri la minimum.
4.1.1
Evaluarea riscurilor este un proces prin care organizația analizează potențialele pericole legate de protecția beneficiarilor și evaluează probabilitatea ca acestea să apară. Este important să efectuezi această evaluare periodic și să actualizezi măsurile de protecție în funcție de nevoile și riscurile curente.

Pași pentru evaluarea riscurilor:
Identificarea riscurilor: Analizează toate activitățile, procesele și interacțiunile care implică copii sau adulți vulnerabili. Gândește-te la posibilele puncte de risc, cum ar fi:
o Interacțiuni nesupravegheate între personal/voluntari și copii.
o Situații în care pot apărea abuzuri fizice, emoționale, sexuale sau neglijență.
o Riscuri legate de spațiul fizic (de exemplu, siguranța locului de desfășurare a activităților).
o Riscuri asociate cu interacțiunile online (ex. protecția datelor și confidențialitatea copiilor).

Probabilitatea de apariție: Estimează cât de probabil este ca un risc să se concretizeze. De exemplu, interacțiunile 1-la-1 cu copii într-un spațiu izolat pot avea un risc mai mare comparativ cu activitățile de grup supravegheate.
Gravitatea impactului: Evaluează ce efect ar putea avea fiecare risc asupra beneficiarilor. Un abuz sexual sau fizic ar avea un impact grav, iar consecințele ar fi devastatoare pentru victime.

Identificarea grupurilor vulnerabile: Ține cont de vulnerabilitățile specifice ale diferitelor grupuri de beneficiari (copii, persoane cu dizabilități, bătrâni), care pot amplifica riscurile de abuz sau exploatare.

Exemple de riscuri potențiale:
• Abuz fizic, emoțional sau sexual în timpul activităților.
• Exploatarea datelor personale în activități online.
• Contact nesupravegheat între personal/voluntari și copii.
• Nepregătirea personalului în recunoașterea și gestionarea situațiilor de abuz.

4.1.2.
Mitigarea riscurilor în cadrul politicii de safeguarding implică luarea unor măsuri concrete pentru a reduce sau elimina riscurile identificate. Acest proces este esențial pentru a asigura siguranța copiilor și a adulților care interacționează cu organizația.

Măsurile de mitigare sunt adesea proactive și preventive, iar implementarea lor poate varia în funcție de natura riscurilor.

Pași pentru mitigarea riscurilor:
Dezvoltarea procedurilor clare: Stabilește proceduri de safeguarding detaliate, care să reglementeze fiecare aspect al activităților organizației. Aceste proceduri ar trebui să includă:
o Mecanisme stricte de supraveghere în timpul activităților (ex. evitarea interacțiunilor 1-la-1 nesupravegheate).
o Reguli clare privind comportamentul personalului și al voluntarilor (cod de conduită).
o Măsuri de siguranță pentru comunicarea și interacțiunile online (ex. controlul accesului la date și utilizarea platformelor sigure).
Instruirea personalului și voluntarilor: Asigură-te că toți membrii organizației sunt instruiți cu privire la riscurile legate de safeguarding și la măsurile necesare pentru prevenirea lor. Instruirea trebuie să includă:
o Recunoașterea semnelor de abuz.
o Proceduri de raportare a incidentelor de abuz.
o Modul corect de interacțiune cu copiii și persoanele vulnerabile.

Recrutare sigură: Implementarea unui proces strict de recrutare, care să includă verificări riguroase ale antecedentelor (background checks) pentru personal și voluntari, asigurându-se că nicio persoană cu un istoric de comportament inadecvat nu este angajată.

Supravegherea activităților: Monitorizarea activităților prin supraveghere constantă, atât în cadrul activităților fizice, cât și online, pentru a minimiza riscurile. De exemplu:
o Organizarea activităților în spații deschise sau supravegheate video.
o Limitarea interacțiunilor nesupravegheate între personal și copii.

Evaluarea constantă a riscurilor: Evaluează periodic eficiența măsurilor de mitigare implementate și ajustează-le în funcție de noi riscuri sau schimbări în contextul organizațional.

Exemple de măsuri de mitigare:
• Monitorizarea constantă a activităților și evitarea contactului nesupravegheat între personal și copii.
• Verificarea antecedentelor pentru personal și voluntari, inclusiv istoricul penal.
• Stabilirea unor canale clare de raportare pentru abuzuri și protejarea celor care raportează (whistleblowing).
• Supravegherea activităților online și limitarea accesului la datele personale ale copiilor

4.1.3.
Monitorizarea și evaluarea continuă a riscurilor: după ce riscurile sunt evaluate și măsurile de prevenire sunt implementate, este important să monitorizezi constant evoluția riscurilor și eficacitatea măsurilor adoptate.
• Feedback regulat: Obține feedback din partea personalului, voluntarilor și beneficiarilor pentru a identifica eventuale probleme sau îmbunătățiri.
• Revizuiri periodice: Revizuirea politicilor și procedurilor de safeguarding la intervale regulate pentru a te asigura că sunt eficiente și adaptate la realitatea curentă.
• Răspuns rapid la incidente: Dacă un incident de abuz apare, procedurile de evaluare și mitigare trebuie ajustate rapid pentru a preveni repetarea acestuia.

4.2. Politica de resurse umane
➢ Asociația AVATAR se va asigura ca fiecare angajat și afiliat va fi recrutat ținând cont de prevederile standardelor de safeguarding: verificarea antecedentelor penale, a integrității comportamentale si /sau a referințelor de la foști angajatori, pentru a putea garanta recrutarea sigură a membrilor echipei.
➢ Orientarea noilor angajați presupune si informarea acestora asupra politicilor si procedurilor de lucru în materie de safeguarding, având ca si evidențe declarațiile pe propria răspundere de asumare și aderare la aceste standarde (politica de Safeguarding, Codul de conduit, alte politici organizaționale).
➢ Formarea / trainingul în domeniul safeguarding si/sau PSEA sunt parte integrată a pachetului de pregătire obligatorie care trebuie să aibă loc în primele trei luni de la angajare si ulterior din doi in doi an sau ori de cate ori este nevoie pentru reimprospătarea informațiilor, pentru fiecare membru al echipei organizatiei si a personalului afiliat

4.3. Codul de conduită / protocoale comportamentale

Notă : Orice politică de safeguarding (garantare a siguranței) ar trebui să fie însoțită de un cod de conduită !!!! Unele organizații aleg să integreze codul de conduită în politica lor de safeguarding (garantarea siguranței), vezi exemplu FONPC* https://fonpc.ro/politica-safeguarding-phsea-ca/ Alte organizatii descriu comportamentele acceptabile / neacceptabile in relatia cu beneficiarii lor, in cadrul politicii (vezi FWVR, cap 2.2. https://worldvision.ro/wp-content/uploads/2023/04/WVR-Child-and-Adult-Safeguarding-Contextualized-Policy-2022_RO.pdf) si au un cod de conduită separat.

Codul de conduită al Asociației AVATAR prezintă setul de reguli clare și comportamentele așteptate din partea personalului, voluntarilor, colaboratorilor și oricărei alte persoane implicate în activitățile organizatie. Scopul principal al codului de conduită este de a proteja persoanele vulnerabile, în special copiii, de abuzuri, exploatare și orice alt tip de vătămare, stabilind standarde clare de comportament pentru cei care interacționează cu ei.

Angajații/colaboratorii/voluntarii Asociației AVATAR vor urmări întotdeauna un set de principii și reguli (un cod de conduită) de bază în activitatea lor, care prevăd următoarele:
• Vor pune interesul superior al copiilor mai presus de toate celelalte considerente
• Vor lucra respectând drepturile copiilor și/sau adulților la risc.
• Vor respecta legislația din România și Convenția ONU privind Drepturile Copilului
• Vor trata copiii cu respect, fără discriminare, fără hărțuire indiferent de rasă, culoare, sex, dizabilități, limbă, religie sau alte origini etnice sau sociale
• Vor proteja toți copiii împotriva oricărui prejudiciu, indiferent de sexul, cultura, etnia, vârsta, religia, orientarea sexuală sau capacitățile lor
• Vor respecta diferențele culturale și religioase atunci când vor interacționa cu copiii sau cu adulții la risc, respectiv cu familiile acestora, și le voi trata cu sensibilitate
• Se vor comporta și vor folosi un limbaj adecvat în prezența copiilor și vor interacționa cu copiii numai pe toată durata implementării proiectelor/ programelor
• Vor păstra în permanență limitele corespunzătoare ori de câte ori vin în contact direct sau indirect cu copii sau adulți la risc, inclusiv în mediul online și digital; Nu vor iniția contactul fizic cu un copil sau adult la risc (inclusiv, dar nu numai: îmbrățișatul, luatul în brațe, apucatul de braț, etc)
• Se va solicita permisiunea înainte de a interacționa cu un copil sau un grup de copii de la adultul care supraveghează locația respectivă (cum ar fi un profesor, îngrijitor etc) sau de la părinții/ tutorii participanților.
• Vor oferi explicații cuprinzătoare cu privire la natura interacțiunilor cu copiii autorităților relevante, părinților sau tutorilor, astfel încât aceștia să fie pe deplin conștienți de natura proiectului/ programului în care sunt implicați copiii
• Se vor asigura că minorii/copiii vor fi întotdeauna într-un mediu sigur și protector pe durata proiectelor/programelor aflate în desfășurare
• Vor pune interesele și bunăstarea copiilor cu care vin în contact înaintea oricăror altele considerații – cum ar fi nevoile media/de comunicare. În cazul în care vor fi făcute fotografii sau se vor face filmări, angajații /colaboratorii /voluntarii FONPC vor căuta să primească permisiunea de la părinți/ tutori după explicarea scopului acțiunii. Orice descriere a acestor copii, în cuvintele sau imaginile, trebuie să protejeze identitatea, să păstreze demnitatea. Nu vor face publice fotografii, materiale video sau relatări cu și despre copii care ar putea să îi expună pe aceștia pericolului sau care îi prezintă într-o postură vulnerabilă, umilitoare sau degradantă. Toate fotografiile realizate vor ilustra reprezentări oneste ale contextului și faptelor, iar copiii vor fi fotografiați într-un mod demn. Mai mult, aceștia vor proteja toate fotografiile și materialele care pot include informații de identitate a copiilor (în unele cazuri chiar prin blurarea feței copilului sau a persoanei vulnerabile)
• Este obligatorie stabilirea consimțământului informat din partea copilului și/sau informat acordul îngrijitorului înainte de a efectua orice interviu, ședință foto, filmare sau altele activitate de colectare a conținutului.
• Se vor asigura că toate datele referitoare la copii sau adulți la risc pe care le obțin în rolul pe care îl au în federație sunt gestionate în condiții de maximă siguranță și confidențialitate, inclusiv în ce privește colectarea, păstrarea și diseminarea lor, după caz. Toate datele cu caracter personal și categoriile de date sensibile/speciale vor fi stocate conform prevederilor legislației privind protecția datelor.
• Nu vor face niciodată schimb de informații personale de contact cu copiii și familiile acestora, cu excepția cazului în care circumstanțe excepționale impun acest lucru (de exemplu, atunci când apar suspiciuni de abuz și trebuie luate măsuri)
• Nu vor fi de acord ca un copil sau adult la risc să participe la activități abuzive (inclusiv, dar nu numai, de tip: intimidare, neglijare, neacordarea de medicamente, alimente sau adăpost, nesocotirea nevoilor medicale, fizice sau emoționale).
• Nu vor abuza emoțional sau psihologic de un copil sau adult la risc acționând sau comportându-se într-un mod care îl pune într-o situație jenantă sau degradantă (inclusiv, dar nu numai: amenințându-l că-i va face rău, umilindu-l, blamându-l, controlându-l, izolându-l, sau intimidându-l etc).
• Nu vor oferi copiilor cadouri sau bani lichizi. Dacă dintr-un anumit motiv este indicat să se ofere cadouri sau bani, atunci acestea ar trebui întotdeauna date unui adult responsabil de proiectul din care face parte copilul respectiv. (Acest lucru este atât din motive de securitate, cât și pentru a nu se interpreta ca un act de favoritism).
• Vor fi atenți la potențialii indicatori de abuz, neglijare, exploatare sau violență asupra copiilor și vor recunoaște atunci când un copil poate avea nevoie de ajutor și protecție (copiii cu dizabilități, copiii neînsoțiți etc)
• Se vor asigura că utilizează procedurile actualizate, adecvate pentru protecția și bunăstarea copiilor cu care intră în contact
• Toți adulții au responsabilitatea să semnaleze situațiile care li se par îngrijorătoare coordonatorului de activitate/ autorităților competente, care pot lua măsuri în vederea protecției copilului
10
• Vor raporta și răspunde în mod corespunzător la toate preocupările, suspiciunile și observațiile privind protecția copilului. Se vor asigura că respectă confidențialitatea tuturor părților – în special a copilului și a presupusului făptuitor din momentul ridicării suspiciunii și până la încheierea acțiunii. Informațiile vor fi gestionate în regim de confidențialitate și comunicate ofițerului de safeguarding/coordonatorului de activitate fără consimțământul celor în cauză numai în cazul în care datoria de a proteja copiii împotriva unui prejudiciu este mai presus de dreptul individual la intimitate/viață privată.

Consecințe/ măsuri

Orice angajat, membru al personalului asociat sau partener suspectat de încălcarea standardelor de safeguarding (garantare a siguranței) și a Codului de conduită se va confrunta cu consecințe imediate. Acestea pot include rezilierea sau suspendarea contractelor de muncă, inclusiv, eventual, pierderea salariului; rezilierea acordurilor de parteneriat și/ sau a contractelor de servicii, cu sau fără plată; și, eventual, sesizarea autorităților în cazul în care a avut loc un comportament infracțional sau există suspiciuni serioase că acesta a avut loc.

4.4. Comunicarea, social media și tehnologia digitală
➢ Asociația AVATAR are grijă să se asigure că sensibilitatea culturală și restricțiile privind reproducerea imaginilor personale sunt respectate înainte de a fotografia sau filma un beneficiar, iar imaginile sunt reprezentări oneste ale contextului și faptelor, păstrarea demnitații acestora fiind prioritară. În toate formele de comunicare, copiii și adulții sunt tratați și înfățișați cu demnitate și nu ca victime neajutorate sau în ipostaze sugestive din punct de vedere sexual.
➢ Asociația AVATAR se va asigura că, atunci când copiii și adulții sunt subiecții principali ai textului, fotografiilor, înregistrărilor video, audio și/sau datelor colectate în numele organizației, aceștia trebuie să își dea consimțământul în cunoștință de cauză și au dreptul de a-și retrage consimțământul în orice moment și din orice motiv.
➢ Asociația AVATAR se va asigura că în interacțiunea online, folosind mijloacele de comunicare digitală, se vor adopta si respecta codurile de conduită online și reguli clare de comunicare și protecție a acestora, pentru a preveni orice risc legat de expunerea în online a acestora, respectiv orice abuz, exploatare și/sau riscuri asociate mediului digital.
Exemple de reguli cheie de safeguarding pentru interacțiunea online cu copiii:
✓ Consimțământul părinților sau al tutorilor
✓ Utilizarea platformelor sigure și monitorizate
✓ Respectarea confidențialității și protecția datelor
✓ Stabilirea unor ore de comunicare rezonabile
✓ Reguli clare pentru folosirea camerei video și microfonului
✓ Comunicare clară și adecvată
✓ Evitarea prieteniei pe rețelele sociale
✓ Raportarea și gestionarea comportamentelor nepotrivite
✓ Instruirea personalului și a copiilor despre siguranța online
✓ Crearea unui mediu virtual prietenos și incluziv

Respectarea acestor reguli este esențială pentru a asigura că interacțiunile online cu copiii rămân sigure și protejate de orice risc de abuz sau exploatare. Mediul digital poate crea noi riscuri de vulnerabilitate pentru copii, de aceea este esențial ca organizațiile să adopte măsuri de safeguarding clare și să fie proactive în protejarea celor mai tineri membri ai comunității lor.

Prin respectarea acestor principii, Asociația AVATAR demonstrează responsabilitate și angajament față de protecția copiilor, chiar și în interacțiunile virtuale.

4.5. Domeniul protecției datelor
Safeguarding în contextul protecției datelor se referă la măsurile și procedurile operaționale stabilite pentru a asigura că informațiile personale sensibile, în special cele ale copiilor și persoanelor vulnerabile, sunt gestionate într-un mod sigur și conform legilor și reglementărilor privind confidențialitatea datelor. În mediul digital actual, protecția datelor este un aspect esențial al safeguarding-ului, având în vedere că gestionarea necorespunzătoare a informațiilor poate duce la abuzuri, exploatare sau alte forme de vătămare.

Principii cheie de safeguarding în protecția datelor:
✓ Colectarea minimă a datelor personale
✓ Confidențialitatea și consimțământul informat
✓ Protejarea datelor prin măsuri tehnice și organizatorice adecvate
✓ Limitarea accesului la date
✓ Drepturile copiilor și părinților asupra datelor
✓ Politica de stocare și ștergere a datelor
✓ Instruirea personalului privind protecția datelor
✓ Respectarea legislației naționale și internaționale
✓ Utilizarea tehnologiei în mod responsabil

Implementarea corectă a măsurilor de safeguarding în protecția datelor nu doar că asigură conformitatea cu legile în vigoare, dar și demonstrează un angajament autentic față de bunăstarea și siguranța copiilor în mediul digital și în cadrul activităților organizaționale, prevenind astfel exploatarea acestora, asigurând respectarea drepturilor lor.

4.6. Lucrul cu partenerii și furnizorii
Asigurarea Safeguarding în lucrul cu partenerii și furnizorii este o componentă esențială în cadrul Asociației AVATAR pentru a asigura că standardele de safeguarding sunt respectate pe toată durata colaborărilor externe. Fie că este vorba despre parteneri locali, naționali sau internaționali, ori despre furnizori care oferă servicii sau produse, fiecare interacțiune trebuie să urmeze principiile safeguarding-ului pentru a minimiza riscul de abuz sau neglijență.
Principii cheie de safeguarding în relația cu partenerii și furnizorii:
✓ Evaluarea inițială a partenerilor și furnizorilor
✓ Obligația contractuală privind safeguarding-ul (contractele cu partenerii și furnizorii trebuie să includă o clauză specifică privind safeguarding-ul, prin care aceștia se obligă să respecte standardele organizației în ceea ce privește protecția copiilor).
✓ Politica comună de safeguarding ( aderarea acestora la politica organizatiei sau aplicarea/ respectarea propriei politici-daca este cel putin la fel de puternica ca a organizatiei)
✓ Instruirea partenerilor și furnizorilor
✓ Cod de conduită pentru parteneri și furnizori
✓ Monitorizarea și evaluarea continua
✓ Raportarea și gestionarea incidentelor
✓ Selecția furnizorilor implicați direct în activități cu copii (furnizorii care au un contact direct cu copiii (de exemplu, transportatori, formatori, personal de întreținere în centre de îngrijire etc.) trebuie să treacă prin procese de verificare mai riguroase,
inclusiv verificări de antecedente (background checks) și supravegherea atentă a activităților lor.
✓ Managementul riscului în parteneriate complexe ( due diligence, evaluare safeguarding)

Colaborarea cu parteneri și furnizori care nu respectă standardele de safeguarding poate expune copiii sau adulții vulnerabili la riscuri de abuz sau exploatare. Implementarea unor măsuri stricte de safeguarding ajută la prevenirea acestor situații și asigură că toți cei implicați acționează responsabil.
Nerespectarea standardelor de safeguarding de către parteneri sau furnizori poate dăuna grav reputației organizației și poate compromite încrederea publicului sau a comunităților în care organizația activează. În situația aceasta, Asociația AVATAR iși asumă dreptul de a înceta orice formă de colaborare cu acestia.

4.7. Participarea copiilor și a adultilor în siguranță
Safeguarding în participarea copiilor și adulților în siguranță se referă la toate măsurile și standardele operaționale implementate pentru a asigura că atât copiii, cât și adulții pot participa la activitățile unei organizații sau inițiative într-un mediu sigur, fără riscuri de abuz, exploatare sau neglijență. Încurajarea participării copiilor și adulților în mod activ, responsabil și sigur este esențială pentru a proteja demnitatea și drepturile acestora.

Pentru a garanta siguranța beneficiarilor săi, Asociația AVATAR își asumă aplicarea următoarelor principii de lucru:
Principii cheie pentru participarea copiilor și adulților în siguranță:
✓ Crearea unui mediu sigur și incluziv (trebuie asigurat un mediu fără discriminare, hărțuire sau alte forme de abuz. Participanții trebuie să fie respectați și încurajați să-și exprime opinia fără teama de represalii.)
✓ Informarea și consimțământul informat
✓ Evaluarea riscurilor și stabilirea unor măsuri de prevenire
✓ Reguli clare de safeguarding in participare
✓ Confidențialitate și protecția datelor personale
✓ Instruirea și conștientizarea participanților
✓ Implicarea participanților în procesul decisional
✓ Prevenirea contactului neadecvat între participanți și personal
✓ Mecanisme clare de raportare a incidentelor
o Participanții, inclusiv copiii, trebuie să fie informați despre mecanismele disponibile pentru raportarea incidentelor de abuz sau pericol. Aceste mecanisme trebuie să fie accesibile, confidențiale și ușor de utilizat.
o Este important să existe o persoană de contact desemnată în cadrul activității, la care participanții pot apela în caz de nevoie sau pentru a raporta orice problemă legată de siguranță.
✓ Suport psihologic și emotional
o Participanții trebuie să beneficieze de suport emoțional adecvat, mai ales în cazul în care s-au confruntat cu situații traumatice sau abusive (acces la consiliere și suport psihologic, în funcție de nevoile fiecărui participant).
o De asemenea, trebuie să existe planuri de urgență pentru a răspunde rapid în cazul unor incidente de abuz sau neglijență.

Prin aplicarea măsurilor de safeguarding, Asociația AVATAR se asigură că participarea copiilor și a adulților vulnerabili se face cu respectarea drepturilor lor fundamentale și a demnității. Acest lucru creează un mediu în care fiecare participant se simte valoros și protejat.

Safeguarding-ul în participarea copiilor și adulților vulnerabili este un aspect fundamental pentru orice organizație care dorește să implice activ aceste grupuri.

Prin implementarea de măsuri clare, transparente și riguroase de garantare a sigurantei beneficiarilor, organizațiile pot crea un mediu sigur și pozitiv, asigurându-se că participarea se face fără riscuri și că drepturile tuturor participanților sunt protejate.

4.8. Responsabilități manageriale
Responsabilitățile manageriale în cadrul unei politici de safeguarding sunt esențiale pentru asigurarea implementării și menținerii unui mediu sigur pentru toți beneficiarii organizației, în special copiii și adulții vulnerabili. Managerii sunt responsabili pentru stabilirea unui cadru clar de safeguarding, coordonarea implementării politicii, monitorizarea eficienței acesteia și asigurarea conformității cu normele legale și standardele etice.

În funcție de structura organizațională și de organigrama unei organizații, pot exista mai multe niveluri de responsabilizare. De exemplu:
Pozitie Responsabilități principale BOARD ul organizatiei Aprobă politica, este informat cu privire la rapoartele de safeguarding și oferă suport în strategia organizațioanlă

Conducerea organizației
Aprobă politica si procedurile operationale de lucru. Acesta are responsabilitatea principală de a asigura că organizația protejează copiii și adulții vulnerabili cu care lucrează. Directorul trebuie să ofere leadership strategic, să creeze o cultură organizațională bazată pe protecția beneficiarilor și să asigure că politica de safeguarding este implementată corect la toate nivelurile.

Managerii de departamente Managerii trebuie să se asigure că toți angajații, voluntarii și colaboratorii primesc instruirea adecvată în ceea ce privește politica de safeguarding și înțeleg clar responsabilitățile lor.

Responsabilul safeguarding
Dezvoltă, revizuiește și actualizează periodic politica de safeguarding, asigurându-se că aceasta este aliniată cu legislația locală, internațională și cu cele mai bune practici din domeniu. Angajatii / afiliații Aplică si respecta standardele de lucru in domeniul safeguarding

Responsabilitățile manageriale în cadrul unei politici de safeguarding sunt critice pentru asigurarea unui mediu sigur și protejat pentru copii și adulți vulnerabili. Managerii trebuie să supravegheze implementarea politicii, să coordoneze acțiunile de prevenire și intervenție, să monitorizeze riscurile și să se asigure că toate persoanele implicate în activitățile organizației respectă standardele de safeguarding și conduită.

Aceste responsabilități nu doar protejează beneficiarii, ci și consolidează încrederea în organizație și în capacitatea ei de a funcționa etic și responsabil.

5. Politici și proceduri operaționale asociate

5.1 Politici exitente în cadrul organizației
✓ Politica de safeguarding
✓ Politica de protective a datelor GDPR
✓ Politica de recrutare a resurselor umane
✓ Politica anti-bullying și hărțuire la locul de muncă
✓ Politica PSEA (Protecția împotriva exploatării și abuzului sexual din partea personalului)
✓ Politica de voluntariat
✓ Politica de etică și conduită (codul etic / de conduită)
✓ Politica de comunicare și relații publice
✓ Politica de management financiar
✓ Politica de sănătate și Securitate la locul de muncă
✓ Politica de evaluare și monitorizare a proiectelor

5.2 Proceduri operationale esențiale incluse în politica de safeguarding:
✓ Codul de conduită al angajaților
✓ Codul de conduită în mediul online
✓ Procedura de raportare a incidentelor de abuz, neglijare, exploatare
✓ Procedura de investigare a plângerilor și incidentelor de safeguarding
✓ Procedura de recrutare și verificare a personalului
✓ Procedura de recrutare și verificare a voluntarilor
✓ Procedura de suport pentru victime ( sau Planul de Pregatire pentru Incidente de Protectia Copilului si Adultului)
✓ Procedura de lucru cu partenerii in cadrul proiectelor / programelor
✓ Procedura de formare și instruire continuă a personalului
✓ Procedura de gestionare a contactului cu beneficiarii ( comportamente acceptate/ neacceptate)
✓ Procedura de raportare a suspiciunilor de abuz în afara organizației
✓ Procedura de management al riscurilor

6. Glosar de termeni

Beneficiarul asistenței
Persoana sau grupul de persoane care primește sprijin sau ajutor sub formă de servicii, resurse sau beneficii din partea unei organizații, guvern, agenție umanitară sau alt furnizor de asistență. În general, beneficiarii asistenței sunt indivizi sau comunități aflate într-o situație de vulnerabilitate sau necesitate și care au nevoie de ajutor pentru a-și îmbunătăți condițiile de viață sau pentru a face față unor dificultăți.

Copil
Orice persoană cu vârsta sub 18 ani. Această politică de safeguarding (garantarea siguranței copiilor și a adulților) acoperă interacțiunile angajaților și afiliaților cu toți copiii de oriunde (nu numai cu participanții la programe).

Protecția copilului
Toate măsurile luate pentru a preveni și a răspunde abuzului, neglijării, exploatării și tuturor celorlalte forme de violență împotriva copiilor

Vătămare psihologică
Abuz emoțional sau psihologic, inclusiv (dar fără a se limita la) tratament umilitor și degradant, cum ar fi insulte proaste, critici constante, înjosire, rușine persistentă, izolare și izolare

Protecția împotriva exploatării și abuzului sexual (PSEA)
Termenul folosit de comunitatea umanitară și de dezvoltare pentru a se referi la prevenirea exploatării sexuale și a abuzului asupra populațiilor afectate de către personal sau personal asociat.

Safeguarding / garantarea siguranței
Safeguarding / garantarea siguranței înseamnă luarea tuturor măsurilor rezonabile pentru a preveni producerea de vătămări, în special a exploatării sexuale, a abuzului și a hărțuirii; să protejezi oamenii, în special adulții și copiii vulnerabili, de aceste daune; și să răspunzi în mod corespunzător atunci când apare vătămarea.
Safeguarding / garantarea siguranței se aplică în mod consecvent și fără excepție în toate programele, partenerii și personalul unei organizații. Este nevoie de identificarea,
prevenirea și protejarea proactivă împotriva tuturor riscurilor de vătămare, exploatare și abuz și de sisteme mature, responsabile și transparente de răspuns, raportare și învățare atunci când riscurile se materializează. Aceste sisteme trebuie să fie centrate pe supraviețuitori și, de asemenea, să-i protejeze pe cei acuzați până când se dovedește vinovat.
Safeguarding / garantarea siguranței pune beneficiarii și persoanele afectate în centrul a tot ceea ce face o organizatie.

Abuz sexual
Termenul “abuz sexual” înseamnă orice formă de activitate sexuală impusă asupra unei persoane fără consimțământul acesteia. Aceasta include atât acte fizice, cât și acțiuni non-fizice, cum ar fi exploatarea sexuală, coerciția, manipularea sau folosirea puterii pentru a obține favoruri sexuale. Abuzul sexual poate fi comis împotriva copiilor, adulților vulnerabili sau oricărei persoane care nu poate consimți liber sau care este forțată, intimidată sau manipulată.

Exploatarea sexuală
Termenul “exploatare sexuală” înseamnă orice abuz real sau tentativ de abuz al unei poziții de vulnerabilitate, putere diferențiată sau încredere, în scopuri sexuale, inclusiv, dar fără a se limita la, profitul financiar, social sau politic de pe urma exploatării sexuale a altcuiva. Această definiție include traficul de persoane și sclavia modernă.

Supravieţuitor
Persoana care a fost abuzată sau exploatată. Termenul “supraviețuitor” este adesea folosit în detrimentul “victimă”, deoarece implică putere, rezistență și capacitatea de a supraviețui, cu toate acestea, este alegerea individului cum dorește să se identifice.

Adult cu risc
Uneori denumit și adult vulnerabil. O persoană care are sau poate avea nevoie de îngrijire din cauza unei dizabilități mintale sau de altă natură, vârstă sau boală; și care este sau poate fi incapabilă să aibă grijă de ea însăși sau incapabilă să se protejeze împotriva vătămării sau exploatării semnificative.

Personalul asociat/ afiliat
Personalul asociat include acele persoane care nu sunt angajate direct de organizația dumneavoastră, dar care lucrează pentru aceasta, au un acord cu ea sau o reprezintă. De exemplu: consultanți, contractori, voluntari, șoferi, îngrijitori, interpreți, stagiari, etc.

București, decembrie 2024